Tuesday, November 5, 2013

Bila dah sebati....

Assalamualaikum..


Bila kita dah sebati dengan perangai baik/buruk kita..buat macammana pon kita tetap lagu tu jugak? betoi dak?Bukan kat sini nak mengata menambah dosa, tapi sekadar luahan perasaan...kita ni manusia kena lah tahu hormat pada orang..kena tahu adat dan cara..sebagai contoh, bila kita dudok dengan saudara mara kita tak kira lah hang tumpang sekejap or lama..kena lah tahu adab..contoh..dah tahu dok rumah orang tolong lah apa yang patut..jangan lah ko melepak dalam bilik...bkurung..bila rasa nk mkn baru kluar..bila rasa nak uk uk baru kluar..myapu tidak, mngemas tidak, membasuh tidak..jauh skali la mbuang sampah..jamban apatah lagi....mmg xpernah peduli lah..orang dah kira baik lah tu kasi tompang duduk..duit sewa, api air dan belanja dapor..sikit orang xminta, ini lah yang nak ditekankan..bila dah diberi kesenangan..faham2 lah kan...bukan meminta..kalau duduk seminggu dua ok lah..ini dah berbulan2...kalau orang lain mahu nya kena smash dah ni..naseb baik dpt ipar duai yang "terlampau" pikir perasaan org lain..berbanding diri sendiri... bila dah jadi cmni..aura positif dlm rumah tu dah xde...smakin kurang..asyik nak gadoh aje..hurmmm...manusia manusia... bila hang nak sedaq diri?tak kan sampai nak kena tazkirah baru sedaq diri...manusia pesen ni adalah manusia yang xboley tunjuk ajaq..jenis buat kpala depa ja...sabaq jelah...sekarang ni kalau basuh beras..baca2 skit lah..untuk lembutkan hati mereka..itu je caranya..hehehe sudahlah..membebel plak kali nih! chow!!

p/s : contoh la sangat..grrrrr

0 comments: