Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Wednesday, May 26, 2010

oh, KawanKu Kawen Lagi!

terkesima tak dengan tajuk en3 di atas!
ekekeke..
amboi ayat, mcm dlm novel aje...

ok, merujuk kepada perkara di atas..
ewah ni pakai ayat surat rasmi plak..
ape ke hei nya kamu ni cik an oOi..
buang tebiat ke buang hangen...

ok..ok..seyus...

minggu ini bermulalah episod
MAKAN NASI MINYAK TANPA HENTI..
mcm explorace laks..tak pon fear factor!
hehee...fear lah sgt dengan lemaks2, minyaks2 tue...

mana taknya, setiap hujung minggu
bermula minggu ni sehingga
tamat cuti sekolah saya HARUS/MAKRUH/WAJIB
makan nasik kenduri..

kad jemputan kengkawan dah berkeping2
saya terima, ada bentuk panjang, ada lebaq..
isk mcmc2 jenih lah..
rupa tu toksah dok kata lah..
lawa2 lah semua...
apapon janji depa hantaq..n ingat dekat aku nie...

aku sedaya upaya akan pi kenduri depa..
tahun ni spesel skit, sebab aku dok keja kat kedah,
jadi byk lah kenduri member aku ley attend..

xmcm tahun2 lepas..susah skit nak balik..
al-maklumlah keja sewasta..
susah lah nk minta cuti suka suki..

ok kat sini aku cuba senaraikan
kenduri2 yang aku ingat nak pi lah..
hat len tu nun jauh ke timur dan selatan,sabah dan sarawak,
mintak hampon mintak mahap, xdapat pi...

28hb Mei'10 - dayah bertunang ( x-housemate:wajib pi teman dia pi mekap)
29hb Mei'10 - fizan kawen ( x- form six)
30hb Mei'10 - wa akad nikah ( x- convent, teknik kulim )
05hb Jun'10 - wa Kenduri
12hb Jun'10 - Faiz (x-smtk), wahida (x- convent), amilin (x-smtk), elyza (x-formsix)
13hb Jun'10 - Amir (x-um)-merangkap kekasih gelapku..ekeke..lawok jer!!

ok apa yang saya nak kongsi perasaan saya kat sini adalah...
di usia saya yang matang nie(bukan tua ok!)
mesti kalau pi kenduri kawan2,
SOALAN WAJIB depa akan tanya

HANG BILA LAGI? tak pon
WEI LAPAQ NASIK MINYAK HANG! dan
soalan PMR ape tah lagi pon aku xtaw...

JAWAPAN apa aku nk habaq pon aku dah buntu..
kering idea nak pikiaq jawapan...
xkan nk pi terang sorang2 kat depa..lagu tu lagu nie..
adoiii..
sapa lah yang xsuka kawen..betoi dak?
dah bukan masa aku lagi, tunggu ajalah...
lagu ni lah, kepada kawan2 yang lain tu, harap hampa jgn dok tny
kot satgi aku pi kenduri hampa xlalu makan kot!
(baguih jugak, ley DIET)

susah kan bila jadi org pompuan..dah melepasi umur 25 tahun ni,
rakan sebaya ramai dah meninggalkan zaman bujang..
jadi tinggai hat dok status SINGLE ni lah kena bantai..

tapi bukan nak kata, mulut orang bukan ley katup..

bila xkawen org tny..
BILA NAK KAWEN?

dah kawen, org tny lagi..
BILA NAK ADE BABY?

dah de baby, org dok tny lagi..
HAI, BILA KAKAK NAK BOLEH DAPAT ADIK NIE?

dah anak besar,
BILA ANAK HANG NK KENDURI?

begitulah seterusnya.....
sampailah mata depa terkatup...

jadi siap sedialah aku untuk menjawab soalan2 itu..
jawapan plak jgn lah yang boley mengecilkan hati orang..
kita mesti menjaga hati orang jugak..
susah2 sangat, habes idea sangat..
SENYUM ajelah...

xgitu...kawan2...
kadang2 bila ramai kawan2 sebaya or
yg lebey muda dah berumah tangga,
kompom lah perasaan tu membuak2,
nak ikut jejak langkah mereka..

tapi jodoh, pertemuan, semua di tangan Allah swt,
kita hanya merancang, Allah swt yg menentukan..
(ayat biasa hehe..)

kalau ditakdirkan kita kawen hari tu, tahun tu,
maka kawen lah kita....begitu juga sebaliknya...

tapi apa yang nak dibimbangkan..
zaman sekarang..
ramai kaum perempuan yang lanjut usia...
masing2 hidup bermatlamat..
soal jodoh jatuh no. 22,32 dah...

pastu, zaman skarang macam2 kes berlaku,
suami pukul isteri, simbah asid,
tak tahulah apa punca...
sedangkan yang berlaku ni bukan kepada
pasangan yang baru berkahwin,
tapi kepada yang telah bertahun2 kawen,
dah ada anak dan cucu pulak tu...

apa PUNCA pon xtaw..
hanya mereka yang mengalami yang tahu keadaan sebenar..
serik dengar kes2 camni!

siapalah kita untuk berkata-kata...

cukup..cukup...

cik Tembun suka cakap melalut2..
en3 ni pon pasai kawen,
pi melalut pasai cerai berai ni pasepa xtaw..
kihkih...

apapapon..saya dengan berbesar hati ingin mengucapkan
SELAMAT PENGANTIN BARU
kepada semua KAWAN-KAWAN
yang akan melangsungkan HARI BAHAGIA

semoga ampa suami isteri menjaga
MasjiD
hat hampa bina dengan baik..

Sekian, nOr3ehan Ramlu melapOrkan
Aduyai Rakyat, TB13

(+_+)












0 comments: